Pages

Kehilanganmu Masih Terasa. Kami sangat merinduimu.


Assalamualaikum semua., =)
hari ni saya berpeluang berjumpa dengan Along saya.,
dan dia sempat la cerita dengan saya detik2 terakhir arwah Pak Ngah saya, Zulkifli bin A.Majid sebelum pulang ke rahmatullah 25/1/2013 yang lalu.

Kehilangan arwah pak ngah sangat terasa bagi seluruh ahli keluarga kami memandangkan arwah seorang yang banyak berkorban untuk adik-adiknya.
Pak Ngah saya adalah anak kedua dari 8 orang adik beradik,.usianya sekitar 40-an.

Arwah ditemui terbaring di dapur rumah atuk saya dengan menghadap kiblat dan tangannya pun sudah diletakkan di bawah dada. seolah-olah sudah bersedia untuk pergi. Atuk saya menemui arwah ketika bangun untuk solat subuh sekitar 6.00-6.30 pagi hari jumaat, 25/1/2013. dan atuk saya juga yang sahkan arwah dah tiada semasa menemuinya terbaring.

Arwah Pak Ngah saya cuma ada masalah jantung dan paru-paru, tetapi keadaannya tak adalah serius mana. dan kehilangannya sangat mengejut bagi kami.

2 minggu sebelum pulang ke rahmatullah, pak ngah saya ada text pok de saye yang tinggal di kuantan. Arwah kata teringin nak pergi stadium tengok bola, tapi tak larat. arwah juga ada tanya kepada pok de saya bila lagi nak pulang ke kampung.

hari rabu, 23/1/2013
-arwah pergi jerantut. tukar tayar kereta n baiki satu-satunya kereta yang dimilikinya iaitu Proton Saga yang lama dulu.
-manakala di rumah mak andak saya terasa rajin  nak kemas rumah hari tu. rasa macam bersiap untuk sesuatu.

hari khamis 24/1/2013
-petang itu, arwah keluar naik motor. jalan-jalan keliling kampung. mak andak saya ingatkan pak ngah saya keluar untuk ke kedai, tapi bila pulang tak ada beli apa-apapun. arwah pak ngah cuma ronda-ronda kawasan kampung je.
-hari yang sama. cuti Maulid Nabi Muhammad S.A.W. ayah saya rasa ingin pulang ke kampung. tapi tangguhkan dulu sebab nanti hari lain ingin pulang jugak.

hari jumaat 25/1/2013.
-sekitar jam 3-5 pagi saya tersedar dari tidur. rasa sayu je tengok tingkap bilik.selesai solat subuh, saya baca ma'thurat di hfon saya. selesai baca doa rabitah, saya dapat message dari ayah saya mengatakan arwah dah tiada...

terkejut sangat. sebab arwah paling rapat dengan saya. kalau pulang ke kampung ada saja cerita-cerita kelakar yang dikongsi. =')

arwah juga banyak berkorban untuk adik-adiknya.
dari muda lagi arwah kerja sebagai pemadu lori simen. untuk tolong adik2 belajar.
arwah juga tak sempat nikmati kehidupan berumah tangga dan mempunyai keluarga sendiri.
sebab tu lah arwah rapat sangat dengan anak2 saudara nya.
pak ngah saya bukanlah orang yang berharta.
tapi sentiasa gembirakan orang lain.
baju raya beliau pun tak pernah bertukar,. pakai baju yang sama je tiap tahun..
saya masih teringat suatu hari tu, saya nampak wallpaper perempuan dekat henfon arwah.
ingatkan makwe nye, rupa-rupanya gambar syarifah aini. pandai pak ngah gurau kan.. =)
teringat juga masa rumah atuk naik air.
arwah yang sedang tidur tak sedar tilam nye dah pun basah kena air banjir.lena je beliau tidur macam naik titanic. =')
dan semasa arwah masih ada, kami pun tak sempat bergambar bersama =(

kepergian arwah diiringi dengan cuaca yang redup.
ayah kata semasa memandikan jenazah arwah, wajahnya tenang sekali.
pengorbanan arwah sebagai abang untuk adik-adiknya sangat dihargai..


arwah pak ngah saya berdiri yang paling hujung berbaju melayu warna biru tua. beliau berdiri di belakang pak teh saya yang berbaju melayu merah.

saya bersyukur sebab sempat berjumpa dan berjalan-jalan dengan arwah masa cuti sem yang lalu.
Saya ingin mengajak pembaca semua yang sudi membaca kisah ini sedekahkan al fatihah untuk arwah pak ngah saya. dan sama-samalah kita doakan beliau ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.


sekian.

1 comment:

  1. Sebaik penasihat ialah kematian...
    Innalillah wa inna ilaihi roji'un...

    ReplyDelete

kindly leave your comments and response here. =)